CARMEN MATEU, EL LLEGAT DE LES ARTS. nota de premsa i clipping

Carmen Mateu, el llegat de les arts

és l’exposició homenatge a la presidenta del

Festival Castell de Peralada

L’exposició romandrà a la biblioteca del Castell durant tot un any

Peralada, 12 de juny de 2018. Avui s’ha inaugurat l’exposició Carmen Mateu, el llegat de les arts a la biblioteca del Castell. Una exposició que neix com a homenatge a Carmen Mateu Quintana, mecenes de les arts d’aquest país. Difusora, col·leccionista dinamitzadora cultural. Una persona profundament enamorada de la cultura, dels clàssics, de la creació contemporània i de l’esperit artístic. I de l’Empordà, de Peralada, casa seva, on va desplegar les seves grans passions. Els Museus del Castell de Peralada, el món natural del Parc i el Festival Internacional de Música Castell de Peralada son part del seu llegat del que avui gaudim tots.

Isabel Suqué Mateu, filla i presidenta de la Fundació Castell de Peralada explica que aquesta Exposició és un homenatge sobretot en la vessant de mecenes de les arts. Enguany serà un edició del Festival molt especial en record i memòria de la nostra mare. Homenatge en tres àmbits, a nivell musical amb la inauguració que tindrà lloc amb el Rèquiem de Verdi, una de les obres que més li arribava al cor i amb la que obrim el festival d’aquest any. L’homenatge artístic de l’Exposició i en tercer pla, de memòria i record, amb la creació d’un premi, que portem treballant fa més d’un any, en pro dels joves talents: “el Premi Carmen Mateu”, que aquest estiu era una sorpresa que havíem preparat per a ella.

Expo Carmen Mateu

La Biblioteca del Castell de Peralada acollirà un recorregut de la vessant de mecenes de les arts de la que fou presidenta del Festival Castell Peralada. El visitant tindrà ocasió de descobrir la seva passió i la seva intervenció i aportacions en el patrimoni artístic cultural i musical. Tot això es podrà veure gràcies a les diferents temàtiques, totes relacionades amb la vida de la Carmen Mateu. Des de la seva infància i la formació, passant per premis i fins arribar al Festival de Peralada. També s’hi veuran retrats, obres d’art, escultures, vestits, joies, documents, a més de fotografies dedicades pels artistes, cosa que ella cuidava especialment i diversos objectes que li pertanyien per poder així, reflectir la seva personalitat amb petits detalls. Aquesta exposició estarà a la biblioteca durant un any.

Expo Carmen Mateu

Oriol Aguilà, director del Festival Castell de Peralada destaca el llegat de Carmen Mateu que consolida un festival de referencia d’òpera i dansa a l’àrea del Mediterrani, amb caràcter internacional i alhora mantenint l’esperit de família i proximitat. En quatre eixos: les veus, les noves produccions, la creació contemporània, i l’oferiment d’oportunitats als joves artistes.

Expo Carmen Mateu

D’altra banda, en Jaime Barrachina, director del Museu del Castell de Peralada explica que L’exposició mostra diferents etapes de la vida de Carmen Mateu a través de documents gràfics i escrits i té una selecció de les obres d’art que més va valorar, bona part de les quals procedeixen dels seus antics domicilis. També s’exposen les últimes obres que va adquirir, poques setmanes abans de la seva defunció. La biblioteca ha estat el lloc des d’on ha potenciat múltiples activitats culturals com congressos i conferències que, amb els anys, van desembocar en les denominades “Experiències Culturals”.

Sobre Carmen Mateu

Carmen Mateu va néixer a Barcelona un dia d’un mes de febrer. Va ser educada en una família de tradició empresarial i industrial. Va cursar estudis d’art i decoració que eren la seva afició preferida, i des de molt jove va mostrar fascinació per la cultura i la música. Era una gran viatgera que mai va deixar de lloar la ciutat on vivia, Barcelona.

Hereva d’una saga familiar, entusiastes del col·leccionisme i de l’art de la què el Castell de Peralada, un castell del segle XIV, i el seu conjunt historicoartístic; l’església, convent i claustre que avui engloba, en dos museus, les col·leccions de la família, en són la joia més gran.

Casada amb Artur Suqué i mare d’una filla i dos fills, Isabel, Javier i Miquel, que segueixen al capdavant de l’empresa familiar, el Grup Peralada, mantenint l’amor i la passió per la música i la cultura. Carmen Mateu, era també Presidenta del Festival Castell de Peralada que aquest any celebrarà la seva XXXII edició, i que ha estat, durant les últimes dècades, punt de trobada en el període estival i espai que han visitat diverses personalitats. La seva devoció per l’òpera i la dansa han fet que durant més de 30 anys hagi actuat com a principal mecenes de la lírica i de les arts escèniques d’aquest país, catapultant al Festival com un esdeveniment internacional que milers de persones esperen any rere any per gaudir de la música i de l’entorn.

En aquests últims anys, Carme Mateu ha rebut diversos guardons com la Medalla d’Or del Cercle del Liceu, la Creu de Sant Jordi, concedida per president de la Generalitat de Catalunya, i aquest proper mes de febrer havia de recollir la Medalla d’Or del Mèrit a les Belles Arts, concedida pel Consell de Ministres.

Veure PDF

Diari de Girona