24 Setembre 2016

Novetats sobre el vidre de Catalunya i Mallorca

Dins les novetats sobre el vidre català hi han dues aportacions cabdals. La primera seria el jaciment urbà del Born (Barcelona) tancat l’any 1717. El jaciment ha donat tota mena d’utillatge, in- clòs el de les peces vítries amb unes informacions molt novedo- ses sobre produccions locals, importacions, etc.
L’altra gran aportació és bibliogrà ca. Es tracta de la tesi docto- ral publicada “Ars Vitraria. Mallorca (1300-1700)”. En aquesta tesi es fa un repàs interdisciplinar sobre el vidre a Mallorca des del punt de vista industrial, arxivístic, tipològic, lingüístic, etc. Una aportació d’especial interès és la de la relació tan propera dels vidres catalans i mallorquins.

10.30h Presentació de la jornada a càrrec de Jaume Barrachina. Director/conservador del Museu del Castell de Peralada.
10.45h Conferència: “Vidres catalans a la manera veneciana. Noves aportacions a la llum de les excavacions de l’àrea del Born a Barcelo- na”, a càrrec d’ignasi domènec i vives.

Ignasi DomèneC i Vives. És llicenciat en història de l’art i màster en museologia . Cap de col·leccions dels Museus de Sitges (Museu del Cau Ferrat, Museu de Maricel i Museu Romàntic can Llopis). Anteriorment va dirigir l’Escola de les Arts del Vidre de la Fundació Centre del Vidre de Barcelona, on va dirigir també el Departament de Restauració. Ha col·laborat amb diferents museus i institucions en tasques de catalogació dels seus fons, com ara el Museu del Cau Ferrat, el Museu Episco- paldeVic,laBibliotecaMuseuVíctorBalaguer, el Museu de Solsona, el Museu d’Història de Barcelona, el Servei de Patrimoni Arquitectò- nic de la Generalitat de Catalunya i l’inventari dels béns de l’Església catòlica a Catalunya.
Entre la seva extensa bibliogra- a sobre vidre espanyol, des- taquen les dues síntesis més vigents sobre el tema: “El vi- drio”, a Las artes decorativas en España (Madrid, Summa Artis, 1999) i “Los vidrios españoles del siglo XVI al XVIII”, a Frá- gil transparencia (Lieja-Iphofen, Grand Curtius/ Knauf-Museum Iphofen, 2011).

11.45h Conferència:“Noves aportacions sobre el vidre a Mallorca i les connexions amb Catalunya a l’època moderna”, a càrrec de Miquel Àngel Capellà.

MiqueL Àngel Capellà Galmés. Doctor en Història de l’Art i professor titular d’escola universitària de Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts de la Universitat de les Illes Balears. És autor i coautor de nombrosos estudis sobre la cultura material artística i el patrimoni de les Illes Balears. En- tre les publicacions més recents associades a l’estudi de les arts decoratives, es poden citar “Artesanos vidrieros en Mallorca: relaciones y conexiones con el Levante Peninsular” a Anuario de Estudios Medievales (2014) i “Ars Vitraria: Mallorca (1300-1700)” a Ediciones Universitat de les Illes Balears i Institut d’Estudis Baleàrics (2015), fruit de la seva tesi doctoral. Fora de l’àmbit universitari, és secretari del Butlletí de la Societat Arqueològica Lul·liana.

12.45h – 13.30h. Visita a les col·leccions de vidre del Museu del Castell de Peralada a càrrec de Jaume Barrachina.
13.45h Dinar optatiu al Grill del Celler

Jornada gratuïta (imprescindible reserva)
Preu del dinar (optatiu): 17 €