Vista de l'entrada oriental del Castell

Avinguda Principal

La colònia de cigonyes, un dels atractius del parc

Vista del llac

"La visual", al parc del Castell

Visita al parc del castell

Es tracta d’un parc històric, que conserva l’essència del seu origen, dissenyat per l’arquitecte paisatgista franco-belga François Duvillers.

El 1875 els comtes de Rocabertí reformen el castell medieval militar en un château a la moda francesa. Junt al nou palau decideixen fer-hi un parc, compten amb uns terrenys adjacents coneguts com “lo Bosch del Comte”,  diferents horts i camps d’arbres fruiters que permuten per terres i pallers a petits propietaris del poble.

En el projecte de Duvillers hi trobem 158 varietats de plantes i arbres, un nombre exagerat que Duvillers proposa en les seves descripcions i que no responen a la realitat dels espais plens i buits dels planells. Es compten fins a 63 zones diferenciades com l’avinguda dels tarongers, un laberint, el joc de cricket, un gimnàs, un quiosc, la casa dels jardiners o la Gruta… No tot va construir-se, ni va plantar-se, ja en origen. Alguns dels espais i varietats botàniques s’han perdut pels avatars del temps i també s’han anat afegint altres elements per necessitats dels nous propietaris, com el llac (Marquès de la Torre, 1909) o l’Auditori del Festival Internacional de Música.

Avui dia destaca una colònia de cigonya blanca que habita el nostre parc. L’any 1995, en col·laboració amb el parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, es posa en marxa un projecte de recuperació d’aquesta au. Des d’aleshores la colònia no ha deixat de créixer i el 2014 ja comptava amb 32 nius i 66 cries nascudes.

En el recorregut trobem, a més de les cigonyes, un jardí francès de roses, teixos, braquiquítons, magnòlies, pins, xiprers i una alzina de més de dos-cents anys, anterior al parc.

Veurem  també l’aviari del segle XIX, habitat per faisans i coloms de diverses espècies, la gruta construïda el 1877 i acabarem en la imponent façana medieval del castell. Véns?