Vista de l'entrada oriental del Castell

Avinguda Principal

La colònia de cigonyes, un dels atractius del parc

Vista del llac

"La visual", al parc del Castell

Visita al parc del castell – Jardins Carmen Mateu

Es tracta d’un parc històric, que conserva l’essència del seu origen, dissenyat per l’arquitecte paisatgista franco-belga François Duvillers.

El 1875 els comtes de Rocabertí reformen el castell medieval militar en un château a la moda i a l’estil francès de l’època. Junt al nou palau decideixen fer-hi un parc, compten amb uns terrenys adjacents coneguts com “lo Bosch del Comte”,  diferents horts i camps d’arbres fruiters que permuten per terres i pallers a petits propietaris del poble.

En el projecte de Duvillers hi trobem 158 varietats de plantes i arbres, un nombre exagerat que Duvillers proposa en les seves descripcions i que no responen a la realitat dels espais plens i buits dels planells. Es compten fins a 61 zones diferenciades com l’avinguda dels tarongers, un laberint, el joc de cricket, un gimnàs, un quiosc, la casa dels jardiners o la Gruta… No tot va construir-se, ni va plantar-se, ja en origen. Alguns dels espais i varietats botàniques s’han perdut pels avatars del temps i també s’han anat afegint altres elements per necessitats i desig dels nous propietaris, com el llac (Marquès de la Torre, 1909) o l’Auditori del Festival Internacional de Música.

En el recorregut trobem, arbres i plantes de diferents espècies, on hi destaca una alzina singular, elements històrics com les canaleres i escales de tova de fang i pedra de riu, estàtues, bancs, ponts, llac i estanyols, camins sinuosos, espais singulars com un Jardí Francès complementat amb parterres de rosers, un Antic Hivernacle, un Pati Romàntic… tot dintre d’un parc de marcat estil de paisatge.

Avui dia destaca una colònia de cigonya blanca que habita el nostre parc. L’any 1996, en col·laboració amb el parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, es posa en marxa un projecte de recuperació d’aquesta au. Des d’aleshores la colònia no ha deixat de créixer.  El 2018 el parc compta amb 35 nius on hi neixen 58 cries.

Veurem  també l’aviari del segle XIX, habitat per faisans i coloms de diverses espècies, la gruta construïda el 1877 i acabarem en la imponent façana medieval del castell. Véns?